Bestaat er één juiste houding om te zitten of te staan? Dit is een beetje omstreden, maar er zijn zéker wel richtlijnen die jou kunnen helpen om problemen te voorkomen. In dit artikel behandel ik 2 goede adviezen, in andere artikelen benoem ik er nog meer. Lees snel verder en leer hoe jij jezelf kunt helpen om klachten te voorkomen!

 

Je hoofd niet naar voren!

Eén van de belangrijkste adviezen is om je hoofd niet teveel naar voren te houden. Een hoofd dat recht op het lichaam staat, weegt ongeveer 5 kg. Een hoofd dat naar voren wordt gehouden, bijvoorbeeld om op een telefoon te kijken, weegt maar liefst 15 kg. Dit is erg belastend voor je nekspieren!

Stel je maar voor: als je een zware tas moet dragen, hou je die dan dicht bij je lichaam, of steek je je armen helemaal uit? Behalve wanneer je je armen wilt trainen, is dicht bij je lichaam toch écht een stuk gemakkelijker. Dit geldt ook voor jouw hoofd, dat het beste recht op de romp wil staan.

Een heel simpele oefening is om altijd de kin een klein beetje in te trekken en het midden van je hoofd, daar waar bij een baby het fontanel zit, als hoogste punt van je lichaam te houden. Je kunt je voorstellen dat er een touwtje loopt, zo van de lucht via je ‘fontanel’ door je bekken tussen je benen door récht naar de grond. Dan is je houding het mooiste.
 

Staartbeentje wijst naar beneden

Ook de stand van je bekken is erg belangrijk. Bij veel mensen staat het bekken iets teveel naar voren gekanteld. We zijn zó gewend om veel te zitten in het dagelijkse leven, dat het bekken deze houding een beetje heeft overgenomen…

Bij andere mensen zie je soms dat het bekken ter compensatie juist teveel naar achteren wordt gekanteld. Ook dat is niet de bedoeling.

Het beste is als staartbeentje recht naar beneden wijst. Dit kan je uitproberen door met je bekken naar voren en naar achteren te kantelen en daarna de middenpositie te vinden.

De juiste stand van het bekken zal een ontlasting geven van druk op de wervels van de lage rug en de spieren niet onjuist belasten. Hiermee kunnen veel lage rugklachten voorkomen worden.
 

Houdingcheck

Opleidingsinstituut Triggerpointcoach heeft een handige infographic ontwikkeld die ik met jou mag delen. Op deze afbeelding kun je gemakkelijk controleren of jouw houding oké is of nog wat verbetering kan gebruiken. Handig hè?

Voor meer advies kun je terecht bij massagetherapeut Fieneke van Lifestyle Massage Noordwijk. Fieneke kan haar kennis van houding combineren met een goede massage van het lichaam, om de overbelaste spieren te helpen ontspannen en te adviseren over stretchen en/of versterken.

Voor diepgaand advies over houding ben je beter terecht bij een Mensendieck/oefentherapeut. Die zijn echt in houding gespecialiseerd!

controleer je lichaamshouding infographic langwerpig.huisstijl